Gå ner i vikt – och stanna där är en kurs skapad av ToppHälsa tillsammans med dietist och KBT-terapeut Karin Magnusson. Utifrån ett hälsosamt tänk får du hjälp att på ett varaktigt sätt gå ner i vikt och behålla den!

Tillgång: Du har obegränsad tillgång till kursen under 12 månader.

Hur: Du går onlinekursen enkelt från din dator, surfplatta eller smartphone.

Pris: 499 kr

 

KÖP HÄR

 

Vill du hitta din drömvikt – och stanna där? Kanske har du försökt halva ditt liv att äta nyttigt, ta promenader, läst oändliga tipslistor om kaloriintag och testat varenda diet och bantningskur som är värd namnet? Det här är kursen som ger dig verktygen att gå ner i vikt på ett varaktigt sätt. 

Vill du hitta din drömvikt – och stanna där?

Kursen ”Gå ner i vikt och stanna där” handlar om att gå ner i vikt, på ett varaktigt sätt. Säg hejdå till matscheman där du ska ta bort alla kolhydrater eller äta en viss mängd protein. Om du vill ha en varaktig viktförändring måste du lära dig att få en sund relation till mat i det dagliga livet.

Kursen följer du under tio veckor och den handlar om att gå ner i vikt med hjälp av rätt mat och rätt ätbeteende. Du börjar precis där du är idag och kursen fungerar lika bra för alla.

Din kursledare
Karin Magnusson, dietist och KBT-terapeut, är din kursledare och guide på vägen och  till drömvikten. Hon har hjälpt många till långsiktig viktminskning och i den här kursen coachar hon dig i tio veckor.

Du får filmer filmer, fakta och personliga arbetsuppgifter för att du ska kunna gå ner i vikt – utan att gå upp igen.

Kursen innehåller:

  • 13 filmer där Karin berättar och peppar.
  • Ett arbetsmaterial på 30 sidor där du får jobba med din kroppsuppfattning.
  • Lära dig att komponera dina måltider för bästa möjliga viktminskning.
  • Ett nytt sätt att tänka, byggt på KBT-terapi, kring hunger, mättnad och sug.
  • Arbetsuppgifter som du gör i ett specialskräddat arbetsmaterial (du skriver ut det på en vanlig skrivare).
  • Recept på nyttiga alternativ till mat du gillar.
  • Shoppinglista! Alltså vad du ska fylla din kyl med.
  • Nya matvanor! Varje vecka adderar vi något, istället för att dra bort.
  • Tips på smarta sätt att addera träning i vardagen.

Kursens upplägg vecka för vecka:
Vecka 1 – Motivation & vikten av att skriva matdagbok 
Vecka 2 – Bästa maten för viktminskning
Vecka 3 – Så hanterar du hunger och sug
Vecka 4 – Mättnad – när, var och hur fungerar det?
Vecka 5 –Pepp och motion!
Vecka 6 – Öva dig i mindful eating
Vecka 7 – Lär dig att hantera negativa tankar och känslor
Vecka 8 – Få kontroll över ”risksituationerna”
Vecka 9 – Hållfasta knep för att få bukt med suget
Vecka 10 – I mål. Framtidsplanering. Det är nu det börjar!

Dessutom: Veckans nya matvana!
För att tappa vikt gäller det att skaffa sig bra matvanor! Det är roligare att lägga till än att ta bort, så vi jobbar med att du ska lägga till en bra matvana varje vecka.  Som att addera syrat, bladgrönsaker, kallpressade oljor, nötter … Ja, häng med får du se!

… och Veckans treat!
Det går som sagt att äta gott och ändå gå ner i vikt! Varje vecka bjuder vi därför på ett recept som är både gott och nyttigt. Vad sägs om fröknäcke, bananglass, proteinpannkakor, chokladbollar, till exempel?

Att gå ner i vikt sitter i huvudet
Att gå ner i vikt handlar mycket om hur du tänker. Vad du faktiskt väljer att göra när suget slår till, vad du faktiskt äter istället, vad du gör när du misslyckats – helt enkelt att tänka långsiktigt och aldrig ge upp! Det är därför Karin Magnusson, som både är dietist och KBT-terapeut, leder kursen. Hon coachar dig till vad du ska fylla kropp och själ med för att hålla vikten. (Du kommer att lära dig räkna till femton, sakta. Och du kommer att göra det många gånger!)

Men det handlar förstås också om vad du fyller både kroppen och köket med till vardags. Du behöver rätt mängd kalorier för att hålla din matchvikt. För att slippa sockersug och kunna njuta av livet behöver du känna dig mätt och nöjd. En viktig sak är att du också får ”misslyckas” i den här kursen – det du lär dig är att byta negativa tankar om dig själv (”åh, jag är så värdelös”) mot en kvarts promenad om du ätit för mycket kladdkaka, eller att lära dig äta halva portioner på krogen. Den handlar om strategier och tips i stunden snarare än matscheman och dieter. Hur du tänker dagligen är ditt bästa sätt att slippa övervikt. Att äta nyttigt, helt enkelt. Som till exempel detta:

Det här är en kurs som vänder sig till dig som:

  • Vill gå ner mycket eller lite i vikt.
  • Är trött på att ha mat, kalorier och dieter snurrandes i huvudet.
  • Vill kunna äta all mat (inga förbud!).
  • Vill lära dig att lyssna på din kropps signaler.
  • Vill kunna njuta mer av mat.

Kontakt

För frågor om kursen, tveka inte att mejla onlinekursansvarig Desiree W Stattin, desiree@mag.bonnier.se

NUVARANDE Gå ner i vikt och stanna där
– en kurs från ToppHälsa
NÄSTA Träna med D-Flex & Pam och kom i form på 21 dagar
– en kurs från ToppHälsa