Foto: M-magasin

Följ med Amelia Adamo till underbara Rom 3-7 april 2022

Nu reser vi till härliga Italien. Den här gången visar Amelia Adamo oss sitt alldeles egna Rom med allt från omistliga kulturpärlor till oemotståndliga restauranger. Häng med oss!

I Rom, en av världens mest älskade storstäder, blandas kultur och historia med parker, torg och ett intensivt folkliv. Vi upplever den klassiska staden och lär känna Amelias smultronställen. Vi besöker en av världens mest spektakulära parker, Villa d’Este. Shopping finns för alla smaker – Amelia tipsar!

Foto: Shaiith / Shaiith

Om programmet

Dag 1

Väl framme i Rom tar vi oss till vårt hotell nära Piazza Navona. Vi börjar med en rundvandring med Amelia Adamo som ciceron. Vi går till Piazza Navona, Pantheon och ser de berömda Caravaggio-målningarna. Promenaden avslutas med lunch på en trevlig trattoria. På kvällen träffas vi för middag på en restaurang som Amelia har valt.

Dag 2

Idag åker vi till Vatikanstaten och besöker Vatikanmuseet, Peterskyrkan och Sixtinska kapellet. Besöket i Vatikanstaten är en unik upplevelse med alla kyrkor, museer och små torg. Efter lunch har vi eftermiddagen fri för shopping eller annat. På kvällen ses vi för att äta middag i Roms folkliga och roliga område, Trastevere.

Foto: franckreporter / franckreporter

Dag 3

Idag blir det promenad, först till Piazza Venezia (där Mussolini brukade samla massorna), vi kollar ”bakverket” Viktor Emanuel-monumentet. Sedan Capitolium, Forum Romanum och Colosseum och hör om romarrikets uppgång och fall.

Dag 4

Vi åker till Tivoli, utanför Rom, känd för två storslagna parker, Villa d ́Este och Villa Adriana. Efter lunch åker vi till Hotel Minerva för en aperitif med utsikt från takterrassen! Avskedsmiddag på Capranica Enoteca & Taverna nära Pantheon. Tillbaka till hotellet med minivans eller varför inte promenera i Romnatten?

Dag 5

Efter frukosten tar vi farväl av den eviga staden och beger oss till flygplatsen för vårt direktflyg hem.

Amelia Adamo är vår ciceron på resan.